Ghid de Blogging

Ghid de Blogging

INTRODUCERE

Lucrez de ceva timp cu bloguri şi design digital, iar în incursiunile mele în media socială am observat că multe antreprenoare, artiste şi lucrătoare handmade, se străduie să-şi dezvolte o afacere handmade pe o pagină a unei platforme de social media fiindcă este gratuit, şi fiindcă se crede că este mai complicat şi mai scump să-ţi deschizi propriul blog sau site web.

  Dar nu se ştie faptul că nimic nu este absolut gratuit, ci sunt condiţii pe care se acceptă fără a fi citite. Atunci când se foloseşte o platformă aşa zis gratuită, fiindcă nu se plătesc bani propriu-zis, acceptăm termenii şi condiţiile platformei, dar dacă le citim bine, observăm că asta înseamnă că îi cedăm drepturile imaginilor şi conţinutului, chiar şi informaţiilor personale pe care îl postăm. Nu mai este conţinutul nostru personal, ci cedăm drepturile platformei pentru a le stoca, copia şi transmite terţelor persoane, adică altor firme.

Atunci când cumperi un domeniu web (.ro), deţii drepturile propriului conţinut, şi drepturile asupra blogului pe o perioadă finită de 1-3 ani, sau chiar lunar, dar cel mai important deţii drepturile asupra veniturilor pe care le câştigi.

Pentru un blog trebuie să munceşti, la fel cum ai muncii şi pentru un alt servici. Sunt condiţii diferite, sunt alte reguli şi alte venituri, dar este nevoie de muncă, timp şi dedicare ca să obţii un anumit succes în nişa aleasă.

Acest Ghid este pentru tine dacă:

  • Vrei să oferi din experienţa ta într-un anumit domeniu, acumulată de-a lungul unei perioade de timp;
  • Eşti o mamă care a ales să stea acasă, dar cauţi o modalitate de a contribuii la bugetul familiei;
  • Lucrezi, dar vrei să-ţi deschizi un blog pe care să-l transformi într-o afacere proprie;
  • Vrei să-ţi muţi o parte sau toată afacerea online;
  • Vrei să-ţi extinzi aria de influenţă într-un anumit domeniu pe care îl cunoşti;
  • Esti o antreprenoare care vrea să-şi dezvolte hobby-ul într-o afacere online;
  • Partea tehnică este pentru oricine vrea să-şi pornească un blog, dar în general scriu pentru doamne şi acopăr subiecte care se potrivesc mai degrabă antreprenoarelor şi mămicilor.

GĂSEŞTE-ŢI PASIUNEA

Gândeşte-te cum ai vrea să răspunzi la următoarele întrebări:

Despre ce anume îţi place să vorbeşti tot timpul?

Despre ce vrei să înveţi mai multe? Ce vrei să creezi, după ce s-au culcat copii şi ai un pic de linişte?

Ȋncearcă să-ţi găseşti astfel subiectul despre care vei putea să scrii mult timp de acum în colo. Nu trebuie să fii expertă, fiindcă te vei perfecţiona cu timpul. Trebuie doar să fi cu un pas – doi mai în faţă.

Gândeşte-te ce informaţii valoroase ai putea să transmiţi prin intermediul blogului, în legătură cu subiectul ales. Sub ce formă? Vrei să scrii o carte digitală, pe lângă articolele săptămânale? Sau să faci tutoriale şi tipare, ca să înveţi pe doritori să creeze produse uimitoare la fel ca tine? Sau să-ţi promovezi mai bine afacerea pe care ai început-o deja pe social media? Poate chiar să creezi un curs mai detaliat?

Fă-ţi un plan. NU începe nimic fără să ai un plan scris clar şi detaliat. Eu nu vreau să te conving să faci o învestiţie în grabă, ca să renunţi după 2-3 luni fiindcă nu este ceea ce îţi doreai. TU trebuie să ai hotărârea luată ca să poţi urma aceste indicaţii şi ca să poţi lucra la un blog mulţi ani de acum în colo. Sau poţi începe cu un blog gratuit pe WordPress.com , s-ar putea să te ajute să te hotărăşti dacă îţi place această meserie sau nu.

GĂSEŞTE-ŢI NIŞA POTRIVITĂ

Cea mai bună metodă de a-ţi da seama dacă pasiunea ta se va transforma într-un blog cu care să faci bani, este să găseşti punctul comun între pasiune – nevoie profitabilă – punctele tale forte.

Poate deja eşti expertă într-un anumit domeniu, dar punctele forte se vor întării cu timpul.

De exemplu, dacă ai fi super pasionată de gătit mâncăruri sănătoase pentru copii tăi, dar nu ai fi chiar o expertă în domeniu. Poate fi o nişă profitabilă fiindcă şi alte mame caută sfaturi în acest domeniu. Cu cât te implici mai mult în blog, şi încerci reţete noi, cu atât o să înveţi şi o să devii mai bună la asta.

Se recomandă, de asemenea, să îţi formezi o nişă cât mai specifică posibil, pentru a-ţi ajuta audienţa mai bine.

ALEGE-ŢI NUMELE DOMENIULUI

După ce eşti sigură de nişa pe care o vei alege, îţi poţi alege un nume interesant de domeniu. Alege un nume uşor de scris şi de reţinut, dar nu ar trebuii să te stresezi să alegi numele perfect pentru blogul tău. Ceea ce scrii este mai important decât numele pe care îl alegi.

ALEGE UN PLAN DE HOSTING

CÂT COSTĂ SĂ CREEZI UN BLOG?

Bloggingul este pe departe una din cele mai ieftine metode de a-ţi pornii o afacere. Tot ce ai nevoie este o conexiune la internet şi un domeniu în cadrul unui gazde bune, o companie de hosting. Desigur că există multe variante de teme sau instrumente sau designeri scumpi, dar nu ai nevoie de acestea la început.

Un host online este o companie care administrează serverele pe care ţi se stochează fişierele blogului tău şi le pune la dispoziţie online (imagini, articole, plug-in, video, etc). Pe scurt, este ca un computer conectat în permanenţă la internet, acesta se numeşte server, iar aici există blogul tău.

Singura investiţie pe care o să fie nevoie să o plăteşti atunci când porneşti un blog este un domeniu pe o perioadă limitată de timp, lunar sau de la 1 la 3 ani. Pentru a-ţi găzdui toate fişierele blogului pe un server al companiei de hosting care este în permanenţă conectat la internet, costul este de câţiva euro pe lună, care se pot plăti lunar, o dată pe an, sau la 3 ani. Fiecare companie are preţuri diverse pentru planurile lor, cel mai bine este să te interesezi chiar tu şi să citeşti cu atenţie ce oferă fiecare, poţi chiar să îi contactezi şi să le pui întrebări.

Cel mai ieftin plan pe care l-am găsit, m-a costat aproximativ 150 lei pentru găzduirea domeniului pe 1 an. Dacă ai o etică bună de muncă, sigur iţi vei amortiza costurile. Iar pentru celelalte instrumente necesare blogului, se găsesc o mulţime de software online, citeşte „10 instrumente online gratuite pentru blogul tău„.

CE HOST SĂ FOLOSEŞTI?

          Ȋn principiu, poţi să te înscrii la orice companie de hosting pe care o vrei, poţi să cauţi pe internet şi să te documentezi în legătură cu preţurile, planurile şi facilităţile pe care le primeşti. Nicio decizie nu este mereu perfectă, mereu vor fi puncte pro şi contra, aşa că cel mai bun sfat pe care o să ti-l dau este să studiezi şi să iei decizia potrivită pentru tine. Urmează paşii din acest ghid.

Domeniul se plăteşte pe o perioadă limitată de 1 sau 3 ani, deci există posibilitatea de a muta blogul pe alt domeniu sau sa alegi alt plan, în funcţie de cum evoluează blogul tău.

Acum blogul meu este găzduit de compania românească de hosting Hostico.ro . Au câteva planuri cu diverse preţuri şi oferă domeniu gratuit timp de un an, plus alte beneficii.

Există companii internaţionale şi europene, dacă vrei să creezi un blog în română dar cu extensie diferită de ‘.ro’, cel mai bine ar fi să contactezi câteva companii de hosting şi să întrebi cum funcţionează planurile şi domeniile lor. De obicei au pe site o căsuţă de chat.

Pe termen scurt, media socială şi Pinterest o să fie cele mai mari generatoare de trafic, dar pe termen lung trebuie să ai o strategie solidă de SEO pentru a-ţi dezvolta blogul într-o afacere. SEO este strategia de a folosii cât mai des cuvinte cheie în cadrul articolului, în titlu şi în conţinut, pentru a putea fi găsit mai uşor de motoarele de căutare ale lui Google.

Comparativ cu alte afaceri sau modalităţi de a lucra de acasă, bloggingul are un cost de pornire rezonabil. Pentru preţuri de la 1 euro – 15 euro pe lună,  poţi să îţi înfiinţezi un blog profesional pe domeniu propriu.

Sunt şi platforme care îţi oferă opţiunea unui blog gratuit, acestea sunt potrivite dacă vrei un blog ca hobby, lipsesc multe facilităţi, nu poţi să pui instrumente de vânzare pe el şi pierzi drepturile asupra conţinutului. Dar să zicem că este potrivit ca să experimentezi, să vezi cu ce se mănâncă, dacă vrei să îţi începi un blog gratis poţi să accesezi linkul  WordPress.com

Ȋn plus, ca să justifice versiunea gratuită, vor fi reclame plasate pe blog, dar care nu îţi aduc ţie venituri şi nu se vor potrivi cu brand-ul tău. Când ai domeniu propriu, ai control asupra conţinutului şi eşti proprietarul site-ului. Cel mai important este faptul că poţi să câştigi bani şi să-ţi dezvolţi propria afacere.

Posibilităţile în blogging sunt, teoretic, nelimitate. Poţi să câştigi mai mult sau mai puţin, ori singură, ori să-ţi iei o asistentă virtuală sau chiar să ajungi să-ţi faci o echipă. Dar trebuie să fiu sinceră şi să-ţi spun că este nevoie de timp, de dedicare şi de consecvenţă. Poate nu o să ajungi la un venit consistent în primele luni, dar este posibil să ajungi la nivelul pe care ţi-l propui în unul – trei ani.

Username şi Parole

Foarte important este să scrii pe o agendă toate numele de utilizator şi parolele de la fiecare companie sau instrument în parte, fiindcă o să fie foarte multe. Sfatul meu este să-ţi faci o agendă doar pentru blog, să-ţi faci un plan, să-ţi notezi tot ce trebuie, să-ţi faci liste, dar mai ales să-ţi scrii parolele. Nici nu ar trebuii să ai aceeaşi parolă pentru absolut toate înregistrările, nici să bifezi opţiunea ca google să-ţi ţină minte parolele, îţi scade siguranţa site-ului. Poate să îţi construieşti 2 sau 3 parole, pe care să le pui la fiecare cont de care o să ai nevoie: pentru gmail, hosting, cpanel, wordpress, newslettering, magazin online, etc …

Am creat un pdf pentru tine, în care să-ţi notezi toate parolele. Ȋl downloadezi, îl scoţi la imprimantă şi îl ataşezi în agendă. Chiar dacă nu ai deocamdată toate rubricile completate, aproape sigur o să le completezi cu timpul.  

Noteaza-ti parola

SCRIE PRIMUL TĂU ARTICOL

Primele articole pe care trebuie să le scrii pentru blogul tău sunt aşa numitele articole-stâlpi. Acestea trebuie să fie nişte articole lungi, 1000 cuvinte sau chiar şi mai multe, pline de informaţii, care să ofere soluţii la problemele pe care audienţa ta le poate avea. Aceste articole le vei actualiza constant, mai ales ca să adaugi link-uri interne, către alte articole ale tale, din blog, care se referă la acelaşi subiect.

Ȋnainte să lansezi blogul în spaţiul virtual, asigură-te că ai următoarele:

  • Aproximativ 5 articole-stâlp
  • Un meniu al blogului clar
  • O poză bună la profil
  • O pagină ‘Despre mine’ plus modalitate de contact
  • O pagină cu ‘Disclosure’ dacă ai reclame sau afilieri
  • Link la paginile de media socială

Articolele pe care le scrii ar putea să aibe o varietate de scopuri, cuprinse în nişa ta, de exemplu:

  • Un articol dedicat să crească audienţa: Adică vrei cuprinde sfaturi bune şi informaţii pentru o anumită problemă pe care o au cititorii tăi, din nişa ta desigur.  Cu cât mai multe persoane pot beneficia de pe urma articolelor tale, cu atât mai mult va creşte audienţa ta. Un titlu ar putea să sune aşa “Cum să pregăteşti masa pentru sărbători”
  • Un articol care îţi creşte lista de abonaţi: Pe lângă informaţiile de valoare incluse, o idee bună ar fi să oferi ceva gratuit, creat de tine, pentru abonaţii tăi. Titlul ar putea să fie “Reţete pentru sărbătoare cu listă pdf gratuită …”
  • Un articol de prezentare cu care să câştigi bani din afiliate: Când cineva se uită pe un site şi citeşte un articol, caută de fapt să vadă cu ce o poţi ajuta. Ai putea să formulezi titlul de genul “Cel mai bun produs pentru bucătăria ta”

Deci chiar dacă scrii despre acelaşi subiect, fiecare articol are o direcţie distinctă. Când scrii un articol poţi include experienţa ta, dar trebuie să te concentrezi pe scopul de a-ţi ajuta cititorul.

SFAT

Aş vrea să includ aici şi un sfat important legat de scrierea articolelor: scrie cu diacritice! Asta este limba noastră românească, cum ar fi ca francezii să nu folosească diacriticele lor? Este mult mai profesionist să scrii corect gramatical şi cu diacritice, o să faci o impresie mult mai bună cititorului dacă citeşte relaxat, fără să încerce să-şi dea seama ce vroiai să spui. Greşeli se mai pot strecura, dar te poţi întoarce să le corectezi, nu despre asta vorbesc. Sunt foarte multe cuvinte care se pot încurca în sensuri, fiindcă le lipsesc diacriticele, aşa că scrie în română, nu romana.

CREŞTE TRAFICUL PE BLOG

Ȋţi construieşti cât mai bine conţinutul blogului, dar trebuie să să câştigi o audienţă. Dacă produci articole fantastice care îi ajută pe cititori să găsească soluţii la problemele lor, se va răspândii vorba despre blogul tău. Eu utilizez lista de emailuri abonate, Pinterest, SEO pentru google, şi facebook. După ce ai învăţat şi ai reuşit să-ţi porneşti blogul, ai creat articolele-stâlpi esenţiale, este timpul să înveţi despre trafic şi audienţa ta.

Cum aduci cititori pe blog?

Este destul de greu să câştigi cât mai mulţi cititori. O să dureze ceva timp ca să-ţi construieşti audienţa potrivită pentru nişa ta, aceasta este cea mai grea parte din acest domeniu al blogului. Este nevoie de multă muncă, deoarece trebuie să aduci trafic pe un blog nou, dar o dată ce ai început să faci şi asta, eşti mai aproape de a câştiga bani din blogging.

Audienţă de la Pinterest

Acesta este un motor de căutare vizual, iar utilizatorii caută chiar anumite articole prin pinterest. Este potrivit mai ales dacă ai o nişă ce conţine multe imagini şi fotografii, de exemplu modă, decoraţiuni, design interior sau exterior, reţete, fitnes, activităţi pentru copii, artă, handmade, etc…

Cum se pun articolele blogului pe pinterest? Americanii numesc această acţiune ‘to pin’, iar noi putem traduce acest verb ca ‘a fixa’. Deci fixăm o imagine cu text pe pinterest, însoţită de un link la un articol, desigur, pentru a atrage cititorii interesaţi pe blog.

Pinterest este în limba română şi are oricum tutoriale, dar îţi dau un exemplu de cum funcţionează acest proces:

  • Ȋţi creezi un cont pe pinterest al blogului, şi un cont de bussines ataşat.
  • Ȋţi aranjezi profilul şi câte un panou (board) pentru fiecare categorie principală a nişei tale
  • Creezi 3 imagini (pin) pentru fiecare articol sau produs gratuit pe care îl oferi
  • Ataşezi aceste pin-uri pe panourile tale în mod regulat

Este destul de uşor să aranjezi o poză pentru pin, cel mai simplu este să foloseşti o imagine, pe care o ai deja inclusă în articol, şi să-i adaugi un text scurt. Aceasta o poţi face ori pe computer ori pe telefon, chiar şi fără să descarci vreo aplicaţie. De asemenea, pe lângă titlu poţi include logo-ul.

Sfatul meu este să le faci cât mai simple şi la obiect, pentru început, iar pe măsură ce blogul tău va creşte, poţi investii în instrumente online de editare a fotografiilor.

Ȋncearcă dreamstime.com pentru imagini gratuite (Free Photos). Oferă fotografii şi ilustraţii gratuite pe diverse teme. Descarci o imagine, pui titlul articolului în paint, chiar şi în word, power point, sau pe telefon, apoi o încarci pe pinterest, cu descriere şi link la articol. Mai sunt şi alte site-uri care oferă imagini gratuite atunci când te înscrii, iar cu timpul vei crea imagini pentru pin din ce în ce mai atractive.

          Audienţă cu SEO (search engine optimization)

          SEO înseamnă optimizarea motorului de căutare, adică să îţi optimizezi articolele blogului astfel încât să apară la o căutare pe google după anumite cuvinte cheie. Deci atunci când cauţi reţete pentru cină, spre exemplu, o să-ţi apară pe prima pagină de căutare cele mai relevante rezultate. De obicei acestea conţin la titlu sau în etichete exact termenii pe care îi căutai. 

          Optimizarea SEO este o tactică pe termen lung, care poate dura şi luni de zile pentru ca un blog să primească trafic constant de pe google. Pentru început, trebuie să te concentrezi pe structurarea articolelor în mod corect, folosirea cuvintelor cheie potrivite (keywords), şi câştigarea de link-uri de la alte bloguri către blogul tău (backlinks).

          Ce este esenţial pentru SEO:

  • Optimizarea pe pagină: asta înseamnă că vei lucra la structurarea articolului în mod corect, pentru ca cititorul să aibe o experienţă bună pe website-ul tău. Adică să foloseşti titlurile şi subtitlurile (H1, H2 şi H3), listele şi paragrafe uşor de citit (asta include şi diacriticele)
  • Backlinks: acestea sunt link-uri de la alte website-uri către articolul tău. Când un website cu autoritate postează un link către articolul tău, google preia un semnal că blogul tău are conţinut de valoare. Cu cât există mai multe link-uri către paginile tale, cu atât mai oficial devine blogul tău.
  • Keywords: cuvintele cheie pe care le vei folosii la fiecare articol. Cu cât sunt mai exacte, cu atât este mai mare posibilitatea de a apărea pe prima pagină a unei căutări. De exemplu: dacă ai trecut cuvântul cheie ‘cum să găteşti tiramisu’, este mai uşor să apari la o căutare exactă, decât dacă treci doar ‘cum să găteşti’, deoarece competiţia este mai mare.

Să cauţi cuvinte cheie este destul de migălos, ar trebuii să aibe legătură cu articolul scris de tine, să te pricepi la subiectul respectiv, şi să aibe un volum de căutare lunar destul de mare.

          Pentru optimizare trebuie să scrii articole lungi de 1000-2000 cuvinte, cu informaţii valoroase pe subiectul ales. Optimizarea SEO se face pe termen lung, deoarece durează ceva timp până când google ia în serios un blog nou. Cu timpul, dacă ai un conţinut fantastic, cititorii îl vor distribuii în mod natural.

          Audienţa de la Facebook

          Facebook este o platformă de media socială potrivită pentru conectarea cu audienţa ta, dar nu este potrivită pentru un trafic constant. Oamenii caută pe google şi pe Pinterest pentru a găsii postări de blog, iar dacă folosesc Facebook, vor în principal să vadă ce se mai petrece cu prietenii lor. Aşadar foloseşte Facebook pentru a te conecta cu audienţa ta şi să o angrenezi în discuţii sau sondaje. Dar ca să primeşti trafic constant lunar, foloseşte Pinterest şi Seo.

          Este nevoie de timp ca să vezi o cifră mare pentru vizitatorii blogului, aşa că nu te descuraja de la început. Fiecare articol pe care îl creezi, fiecare pin, fiecare nouă strategie pe care o aplici va fi ca o cărămidă aşezată în fundaţia blogului tău.

INVESTEŞTE TIMP ȊN BLOG

Cum poţi avea succes cu blogul? Ȋn primul rând, depui efort şi îţi construieşti o audienţă fidelă. Oferi valoare cititorilor şi le transformi o parte din viaţă. Ȋţi organizezi clar şi eficient toate înformaţiile tale proprii într-o frumoasă ebook sau într-un curs.

Este posibil să câştigi bani din blog, dar nu pot promite că se va întâmpla foarte repede. Este nevoie de multă muncă, dar efortul probabil va merita. Cu cât mai mulţi oameni ajuţi cu adevărat, cu atât mai repede vei putea câştiga un venit din asta.

Sfaturi ca să îţi organizezi timpul de lucru la blog:

  • Fă-ţi un plan! Scrie scopul blogului şi trasează-ţi acţiunile pe care trebuie să le îndeplineşti: să scrii articole; să creşti audienţa; să promovezi; să construieşti baza pentru a câştiga bani.
  • Concentrează-te pe 1 sau 2 scopuri pe zi. După ce ţi-ai făcut planul, trebuie să-l urmezi. Notează-ţi 1 sau 2 ţeluri pe zi care să te ducă mai aproape de scopul pe care vrei să-l îndeplineşti într-o lună, de exemplu.
  • Nu te lăsa distrasă de media socială! Ȋntâi du la îndeplinire sarcinile pe ziua respectivă. Vor exista zile în care nu te poţi ocupa de în viaţă se întâmplă multe, dar tocmai de aceea este convenabil să fii propriul şef şi să ai un program flexibil.

Care este scopul tău? De ce vrei să-ţi creezi un blog? Ce nişă ai ales? Poţi să laşi răspunsul la comentariu, de abia aştept să văd ce vis ai şi cum ai ales să-l transformi în realitate.

Disclaimer: Este posibil să fiu compensată dacă achiziţionezi un produs prin accesarea unui link din articol, cu niciun cost în plus pt tine. Dacă decizi să foloseşti link-ul propus de mine, susţii activitatea mea pe acest blog, pentru a continua să îţi ofer informaţii de calitate gratuite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to top